Kursus om Skader (gymnaster+forældre)
Tilmeldingsfrist er overskredet

Temakursus omkring skader for gymnaster/sjippere og forældreHvad er en skade?
Hvordan kender man forskel på en mindre og en alvorlig skade?
Hvornår er det ok at træne og, hvornår skal man holde pause?
Kan man se nogle tegn, inden skaden opstår?
Hvad gør man, når skaden er opstået?
Efter kurset vil der være mulighed for at stille spørgsmål til Jakob og hans kolleger omkring dine udfordringer.
Frygten for skader har altid været en del af sport. Tanken om at blive tvunget væk fra det man holder af er ikke rar. Der er derfor meget fokus på, at træningen er, så man undgår skader. Styrketræning, stabilitetstræning, coretræning, mobilitetstræning og meget mere. Det er alt sammen godt, og det er vigtigt, at der er kommet et fokus på dette, så kroppen har mere kontrol og bedre kan klare en “skæv” landing, et hårdt skub, et ujævnt underlag, og hvad der ellers stilles af krav i de forskellig sportsgrene.
Vi ved dog, at det er umuligt at udgå skader, men hvad er “Skader”. Der er stor forskel på de forskellige former for skader. Der er f.eks. svært at sammenligne en hævet akillessene med en overrevet akillessene, men det er begge skader. Så man må acceptere, at ordret skader dækker over mange forskellige ting fra småt til stort.
Man kan hurtigt forholde sig til, at de skal behandles på forskellige måder og at det er klart, at den overrevne akillessene betyder pause med det samme.
Men hvad med den hævede sene. Hvordan gør man med den? hvornår er smerten for meget? Hvornår er den farlig? Hvornår er det okay at træne?
Man kan med lidt forståelse for kroppen forudse nogle af de problemer, der måske er ved at opstå. Kompenserer kroppen for at beskytte noget i den? Forskyder kroppen belastningen væk fra en del af kroppen for at skåne en anden. Et eksempel kan være, at hvis en person altid stiller sig på ydersiden af foden, når han/hun står stille, så betyder det, at der ikke er frihed nok i ryggen.
Lær lidt om de forskellige skader, lær hvordan kroppen kompensere og lær hvornår det er okay at træne med smerte.
Farum Gymnastikforening indleder samarbejde med Elite fysioterapi
Få 50% på første behandling og 10% pr. behandling hos Elite fysioterapi i Farum, når du er medlem af Farum Gymnastikforening.
Om EliteFys
Jakob Versterre Mogensen, ejer af EliteFys: ”Vi er et team af sportsfolk, som brænder for at optimere vores behandling. Vi behandler altid hele kroppen og ikke kun der, hvor det gør ondt. (Der hvor det gør ondt er bare det område, der er blevet ekstra belastet, det gælder om at finde ud af, hvorfor det er blevet overbelastet).
Vi er dygtige og man skal forvente lidt mere af en behandling hos os end hos de “almindelige” fysser.
Vi har åbnet en afdeling i Farum og det vil være nemt at få behandling for gymnasterne på vej til og fra træning.”
Elite fysioterapi
v/ Puls 180