Grand Prix & Æstetisk gymnastik

Grand Prix og AGG gymnastik er en blanding af dans, ballet og gymnastik.

Til træningerne vil der blive lagt stor vægt på kondition, styrke, smidighed og koordination af bevægelse. Kombinationen af disse ting bliver brugt til at lave koreografier (rytmeserier) som skal indeholde spring, balancer, smidighedsmomenter såsom split og spagat samt akrobatiske momenter såsom vejrmøller og backover. Alt efter hvilken aldersgruppe holdet stiller op i, vil der være fokus på forskellige ting.

Nedenfor findes der en oversigt over hvilke hold vi tilbyder i sæson 24/25.

Foto: Oksana Simak @oksimak_cinematicphotography

I Grand Prix og AGG gymnastik skal serierne også indeholde forskellige kropsbevægelser i form af bl.a. kropsbølger, sving, kropsvrid. Derfor vil der også blive lagt stor vægt på gymnasternes kropsbevidsthed. Disse bevægelser skal sammen med gymnasternes udtryk og konkurrencedragter skabe en historie og et tema som kommer til udtryk igennem serien.

Ved siden af at dygtiggøre os, har vi også stor fokus på det sociale på holdene. Der vil i løbet af sæsonen blive arrangeret flere sociale arrangementer uden for træning, både internt på holder, men også på tværs af holdene.

Se nogle af vores hold træne og hvad vi laver til træningerne: klik her

Frivillighed og forældre: Som gymnast og forældre hos Grand Prix og AGG i Farum forventes det at ALLE bidrager med frivillighed. Uden frivillighed vil det ikke være muligt at gennemføre arrangementer. Derfor vil der være arrangementer og stævner hvor det forventes at forældrene bidrager. Det kan enten være med fælles kørsel til og fra konkurrencer eller frivillige timer i forbindelse med afholdelse af konkurrencer/opvisninger (fx. cafe salg).

Konkurrence kalender 2024/25: vil bliver opdateret løbende

Dato Konkurrence Sted:Hold:

JulestævneFarumNalia, Alina, Ovia
11-12/1-2025 Vinter Cup 2025Espergærde
 1-2/2-2025 Danmarkmesterskaberne 1. rundeSilkeborgNalia, Alina, Ovia
 8/3-2025 Sjællandsmesterskaberne EspergærdeNalia, Alina Ovia
 følger... FGF foråropvisningFarum Alle hold
 11-12/5-2025 Danmarksmesterskaberne 2. rundeGreveNalia, Alina, Ovia
 24-25/5-2025 DM AGG GreveAlina, Ovia

Eventuelle internationale konkurrencer vil blive oplyst til de hold hvor det er relevant.

Omkostninger:

Udover kontinentet skal i være opmærksomme på at der er ekstra omkostninger på træningsdragt (ca. 800kr) samt dragtleje (600-1800kr pr sæson)

Hver gymnast skal ved sæson start købe vores klubpakke som indeholder top, tights og foreningsjakke. Prisen for denne ligger omkring 800 kr for børn og 900 kr for voksne

Foto: Oksana Simak @oksimak_cinematicphotography

I sæson 24/25 kan vi tilbyde:

• Mikro begynder
  • Mikro 6-8 år - Team Nalia
  • Mini 10-12 år - Team Alina
  • Pige 12-14 år - Team Ovia

Mikro - Begynder:

Dette hold er for gymnaster fra 5 år og op, som enten har kendskab til eller gerne vil afprøve grandprix gymnastik - men stadig ikke er klar til konkurrencer. Måske har du gået til andet gymnastik i foreningen eller måske er du helt ny inden for gymnastikkens verden - det er ikke afgørende.

• Søndag: 09:00-10:30 - Farum Arena, Hal 4

Det vigtigste er at du er til glimmer og har lyst til at gå til grandprix - og tænker, at halvanden times træning en gang om ugen, er fint.

På holdet ligger vi vægt på at have det sjovt sammen og skabe gode fælleskaber, samtidig med at vi træner dans, rytme og akrobatik.

Mikro - Team Nalia:

Holdet er for piger i alderen 6-8 år. Holdet træner sammen 2 gange om ugen.

• Tirsdag: 16:00-18:00 - Spejlsalen, Søndersø
  • Søndag: 09:00-11:00 - Spejlsalen, Søndersø

Nye gymnaster behøver ikke at have gået til GrandPrix gymnastik før, for at starte på holdet, men det kan være en fordel med gymnastik erfaring.

Nalia er et fortsætter hold og gymnasterne har alle minimum et års erfaring, ligesom de er klar til at stille til konkurrencer igennem sæsonen.

Træningerne vil bestå af sjov fysisk aktivitet i form af grundtræning gennem leg og tekniske elementer såsom balancer, gulvspring, akrobatiske momenter og smidighed. Derudover bruges træningerne på holdets koreografi, som de i løbet af sæsonen vil vise til konkurrencer.

På holdet prioriteres en legende tilgang til gymnastikken, hvad betyder tillæring af spring, balancer, smidighed og akrobatik igennem leg. Desuden er der også træning med gentagende øvelser.

I løbet af sæsonen lære holdet en gymnastikserie, som holdet optræder med til opvisninger og konkurrencer. På holdet laver vi også fælles arrangementer udenfor gymnastikken et par gange om året - vi prioritere fælleskabet højt - og så er vi på holdet meget glade for glimmer og flotte dragter :)

Vores motto: vi skal have det sjovt sammen til træningerne, men vi vil også gerne udvikle os

Instruktører: følger...

Mini 8-11 år - Team Alina

Grand Prix Mini er vores 3. års minihold, som har stillet op i tidligere sæson i mini 10-12. Holdet stiller op i Mini Mono rækken.

Vores Grand Mini har det seneste år konkurreret i både Grand Prix og AGG. Pigerne på holdet har mere en et års erfaring.

Team Alina træner sammen 5 timer om ugen fordelt på 2 træningsdage.

• Mandag: 16:00-18:00 - Spejlsalen, Søndersø
  • Søndag: 11:00-14:00 - Spejlsalen, Søndersø

Foto: Oksana Simak @oksimak_cinematicphotography

På Holdet er vi glade for rytmisk gymnastik, sjov og ikke mindst glitter og flotte dragter.
Holdet har fokus på smidighed, stryke, kropsbevidsthed og rytmik. Træningerne består af sjov, fysisk aktivitet i form af grundtræning gennem leg og tekniske elementer såsom balancer, spring, akrobatiske momenter og smidighed. Derudover bruges træningerne på holdets koreografi, som de i løbet af sæsonen skal konkurrere med. Holdet stiller op i Grand Prix og AGG konkurrencer med en friserne.

Ydermere vil der til træningen også være fokus på at lære håndtering af gymnastisk håndredskab. Således at gymnasterne får kendskab til minimum et håndredskab.Holdet vil ved den årlige forårsopvisning i foreningen, lave en opvisning med håndredskab.

Desuden har holdet igennem sæsonen fokus på grundtræning hvor gymnasterne øver ballet og laver udstrækning som øger smidigheden hos den enkelte gymnast.

Vores motto: Der skal altid være plads til sjov og fælleskab til træningerne, men det må også godt være udfordrende.

Pige 12-14 år - Team Ovia: LUKKET HOLD

Grand Prix Pige 12-14 er vores 2. års pigehold, for gymnaster fra årgang 2012-2011. Holdet stiller op i Pige rækken/Pre Junior.

Holdet træner sammen 9 timer om ugen, fordelt på 3 træninger.

• Mandag: 18:00-21:00 - Spejlsalen, Søndersø
  • Torsdag: 16:00-19:00 - Spejlsalen, Søndersø
  • Søndag: 10:30-13:30 - Farum Arena, Hal 4

Vores Grand Pige har de seneste år konkurreret i både Grand Prix og AGG, og har gjort sig positivt bemærket med gode resultater og topplaceringer i Danmark. Holdet beskrives derfor som et konkurrencehold, som træner henimod at være de bedste i Danmark.

Foto: Oksana Simak @oksimak_cinematicphotography

Holdet har en ambition om udenlands rejse i sæsonen hvis de udtages til dette. Holdet kombinerer fokus, disciplin og udvikling med sjov og smil. Forrige sæson var holdet udtaget til internationale konkurrencer og var med til en konkurrence i Frankrig, hvor de placerede sig som det bedste danske hold i deres aldersrække.

Til træningerne kombineres fokus, disciplin og udvikling med sjov og smil. Træningerne består f grundtræning, ballet og serietræning igennem legende og sjove  træninger.  Træningerne består af sjov, fysisk aktivitet i form af grundtræning gennem leg og tekniske elementer såsom balancer, spring, akrobatiske momenter og smidighed. Derudover bruges træningerne på holdets 2 koreografi, som de i løbet af sæsonen skal konkurrere med. Holdet stiller op i Grand Prix konkurrencer med en friserne og en redskabsserie samt AGG-konkurrencer.

Ønsker du at komme i betragtning til dette hold, skriv til grandprix@fgf.dk

Vores motto: Det skal være sjovt, men udfordrende at gå til konkurrence-gymnastik!