Grand Prix & Æstetisk gymnastik

Grand Prix og AGG gymnastik er en blanding af dans, ballet og gymnastik.

Til træningerne vil der blive lagt stor vægt på kondition, styrke, smidighed og koordination af bevægelse. Kombinationen af disse ting bliver brugt til at lave koreografier (rytmeserier) som skal indeholde spring, balancer, smidighedsmomenter såsom split og spagat samt akrobatiske momenter såsom vejrmøller og backover.

Udover det så skal serierne også indeholde forskellige kropsbevægelser i form af bl.a. kropsbølger, sving, kropsvrid. Derfor vil der også blive lagt stor vægt på gymnasternes kropsbevidsthed. Disse bevægelser skal sammen med gymnasternes udtryk og konkurrencedragter skabe en historie og et tema som kommer til udtryk igennem serien.

Ved siden af at dygtiggøre os, har vi også stor fokus på det sociale på holdene. Der vil i løbet af sæsonen blive arrangeret flere sociale arrangementer uden for træning, både internt på holder, men også på tværs af holdene.

Se nogle af vores hold træne og hvad vi laver til træningerne: klik her

Konkurrence kalender 2023/24: vil bliver opdateret løbende

Dato Konkurrence  Sted:
 13/1-2024 AGG udtagelse Espergærde
 3-4/2-2024 Danmarkmesterskaberne 1. rundeGreve
 9/3-2024 Sjællandsmesterskaberne Køge
 5/4-2023 FGF foråropvisningFarum
 20-21/4-2024 Danmarksmesterskaberne 2. rundeSilkeborg
 1-2/6-2023 DM AGG kommer.

Eventuelle internationale konkurrencer vil blive oplyst til de hold hvor det er relevant.

BEMÆRK: Der er ekstra omkostninger på træningsdragt (ca. 800kr) samt dragtleje (600-1800kr pr sæson)

Hver gymnast skal ved sæson start købe vores klubpakke som indeholder top, tights og foreningsjakke. Prisen for denne ligger omkring 780 kr for børn og 830 kr for voksne

I sæson 23/24 kan vi tilbyde:

• Mikro 6-10 år - Team Nalia
  • Mini 10-12 år - Team Alina
  • Pige 12-14 år - Team Ovia
  • Senior 16+ - Farum Senior

Mikro - Team Nalia:

Holdet er for piger i alderen 6-10 år. Holdet træner sammen 2 gange om ugen.

Træningerne vil bestå af sjov fysisk aktivitet i form af grundtræning gennem leg og tekniske elementer såsom balancer, gulvspring, akrobatiske momenter og smidighed. Derudover bruges træningerne på holdets koreografi, som de i løbet af sæsonen vil vise til konkurrencer.

GymDanmark har i sommer 2019 besluttet at ændre mikrorækken til en aspirantrække. Derfor gælder følgende:

• Holdet bliver ikke vurderet med karakter eller placering
  • Alle deltagere modtager en gave ved udmarch
  • Mikrohold kan frit vælge hvilket og hvor mange konkurrencer de ønsker at deltage i.

Holdets konkurrencer ligger samtidighed med de “rigtige konkurrencer”, de vil bare ikke modtage karakterer og medaljer, men derimod deltage til aspirantkonkurrencen.

Instruktører: Danijela, Stine og Kajsa

Mini 10-12 år - Team Alina :

Grand Prix Mini 10-12 års er vores 2. års minihold, som lige er rykket op fra 8-10 år. Holdet stiller op i Mini 10-12 for første gang.

Vores Grand Mini har det seneste år konkurreret i både Grand Prix og AGG.

Holdet har 3 obligatoriske træninger om ugen med fokus på smidighed, stryke, kropsbevidsthed og rytmik. Træningerne består af sjov, fysisk aktivitet i form af grundtræning gennem leg og tekniske elementer såsom balancer, spring, akrobatiske momenter og smidighed. Derudover bruges træningerne på holdets 2 koreografi, som de i løbet af sæsonen skal konkurrere med. Holdet stiller op i Grand Prix konkurrencer med en friserne og en redskabsserie samt AGG-konkurrencer.

Pythia gymnasterne vil om torsdagen have grundtræning sammen med Team Ovia.

Instruktører: Danijela, Naya og Josephine

Pige 12-14 år - Team Ovia: LUKKET HOLD

Grand Prix Pige 12-14 er vores nyoprykket pigehold, for gymnaster fra årgang 2012-2011. Holdet stiller op i Pige rækken/Pre Junior.

Vores Grand Mini har de seneste år konkurreret i både Grand Prix og AGG, og har gjort sig positivt bemærket med gode resultater og topplaceringer i Danmark. Holdet beskrives derfor som et konkurrencehold, som træner henimod at være de bedste i Danmark. Holdet har en ambition om muligvise udenlands rejse i sæsonen. Holdet kombinerer fokus, disciplin og udvikling med sjov og smil. Sidste sæson var holdet udtaget til internationale konkurrencer og var med til en konkurrence i Frankrig, hvor de placerede sig som det bedste danske hold i deres aldersrække.

Ovia gymnasterne har grundtræning hver torsdag sammen med Team Alina.

Motto: Det skal være sjovt, men udfordrende at gå til konkurrence-gymnastik!

Instruktører: Mathilde Pichat, Mathilde Albæk og Isabella Cotterill

Farum Senior: LUKKET HOLD

Farum Senior er et nyoprykket seniorhold. Farum Senior er for erfarne gymnaster født i år 2008+. Holdet stiller op i Seniorrækken og skal derfor konkurrer med både en fri serie og en redskabs-serie. Farum Senior stiller på til både AGG og Grand Prix konkurrencer.

I forrige sæson udtog holdet sig til at repræsenterer Danmark i Juniorrækken, og holdet rejste til Bulgarien. Derudover så blev holdet nummer 3 til DM og nummer 2 til SM.

Holdet har 4 obligatoriske træninger hvoraf den ene er en grundtræning.  Træningerne har fokus på smidighed, styrke, kondition og rytmiske serier. Træningerne vil bestå af hård fysisk aktivitet i form af grundtræning og tekniske elementer såsom balancer, spring, krop og smidighed. Derudover bruges træningerne på holdets koreografier, som de i løbet af sæsonen skal konkurrere med.

Grundtræning bliver træner af Kasper Boysen, som er igang med sit 6 semester på fysioterapeut studiet. Grundtræning vil derfor består af skadeforebyggende træning og generel styrke og kondition. Her vil det også være muligt at få øvelser til eventuelle skader (det vil dog ikke være behandling). Derudover så arbejder vi på forskellige forløb som gymnasterne skal igennem i løbet af sæsonen (fx. spinning, løbetræning osv.)

Det forventes at man tidligere har gået til gymnastik og at man har styr på sine grundtekniker for at kunne følge med på holdets niveau.

Farum Senior vil bestræbe sig på at ligge i toppen af rækken i Danmark, og vil også stille op til AGG udtagelseskonkurrencen med håb på udtagelse til udlandet.

Instruktører: Amalie Esberg og Cæcilie Esberg (Kasper Boysen - grundtræning)