Farum Gymnastikforening indleder samarbejde med Elite fysioterapi

Få 50% på første behandling og 10% pr. behandling hos Elite fysioterapi i Farum, når du er medlem af Farum Gymnastikforening.

Om EliteFys

Jakob Versterre Mogensen, ejer af EliteFys: ”Vi er et team af sportsfolk, som brænder for at optimere vores behandling. Vi behandler altid hele kroppen og ikke kun der, hvor det gør ondt. (Der hvor det gør ondt er bare det område, der er blevet ekstra belastet, det gælder om at finde ud af, hvorfor det er blevet overbelastet).

Vi er dygtige og man skal forvente lidt mere af en behandling hos os end hos de “almindelige” fysser.

Vi har åbnet en afdeling i Farum og det vil være nemt at få behandling for gymnasterne på vej til og fra træning.”

Elite fysioterapi

v/ Puls 180

hørmarken 1

3520 Farum

tlf: 33123248

mail: info@elitefys.dk

se mere på http://www.elitefys.dk/farum

Forløb i Farum Gymnastikforening omkring skader for instruktører, gymnaster og familie
EliteFysoverværer Grand Prix og TeamGym træning den 2. sep. 2018 for at forstå, hvordan vores gymnaster træner og hvilke skader, der typisk opstår.
Kursus for vores konkurrenceinstruktører den 30. oktober 2018omkring ”hvad er en skade?” og ”hvordan akutbehandler man en skade”? Gratis for instruktører.
Temakursusom Skaderfor alle interessererede instruktører, gymnaster/sjippere og forældre. Det varer 2 timer (forkortet udgave af instruktørkurset). 11. november 2018. Pris 50 kr./pers. Se beskrivelse på næste side. Du kan tilmelde dig her: Tilmelding til kursus om skader
Tilbud om Screening af gymnaster fra 11 år (der kan gives dispensation) - egenbetaling fra gymnasterne. To typer tests: Skadesforebyggende + præstationsfremmende. Der sendes datoer ud til konkurrencegymnasterne, se mere nedenfor.
Behandling hos EliteFys med speciel prisaftale for medlemmer i Farum Gymnastikforening.

Temakursus omkring skader for gymnaster/sjippere og forældre

Hvad er en skade?

Hvordan kender man forskel på en mindre og en alvorlig skade?

Hvornår er det ok at træne og, hvornår skal man holde pause?

Kan man se nogle tegn, inden skaden opstår?

Hvad gør man, når skaden er opstået?

Efter kurset er der mulighed for at stille spørgsmål til Jakob og hans kolleger omkring dine udfordringer.

Frygten for skader har altid været en del af sport. Tanken om at blive tvunget væk fra det man holder af er ikke rar. Der er derfor meget fokus på, at træningen er, så man undgår skader. Styrketræning, stabilitetstræning, coretræning, mobilitetstræning og meget mere. Det er alt sammen godt, og det er vigtigt, at der er kommet et fokus på dette, så kroppen har mere kontrol og bedre kan klare en “skæv” landing, et hårdt skub, et ujævnt underlag, og hvad der ellers stilles af krav i de forskellig sportsgrene.

Vi ved dog, at det er umuligt at udgå skader, men hvad er “Skader”. Der er stor forskel på de forskellige former for skader. Der er f.eks. svært at sammenligne en hævet akillessene med en overrevet akillessene, men det er begge skader. Så man må acceptere, at ordret skader dækker over mange forskellige ting fra småt til stort.

Man kan hurtigt forholde sig til, at de skal behandles på forskellige måder og at det er klart, at den overrevne akillessene betyder pause med det samme.

Men hvad med den hævede sene. Hvordan gør man med den? hvornår er smerten for meget? Hvornår er den farlig? Hvornår er det okay at træne?

Man kan med lidt forståelse for kroppen forudse nogle af de problemer, der måske er ved at opstå. Kompenserer kroppen for at beskytte noget i den? Forskyder kroppen belastningen væk fra en del af kroppen for at skåne en anden. Et eksempel kan være, at hvis en person altid stiller sig på ydersiden af foden, når han/hun står stille, så betyder det, at der ikke er frihed nok i ryggen.

Lær lidt om de forskellige skader, lær hvordan kroppen kompensere og lær hvornår det er okay at træne med smerte.

Screening af gymnaster/sjippere

I Farum Gymnastikforening ønsker vi, at vores gymnaster/sjippere kan blive ved med at være aktive hele livet og derfor har vi valgt at indlede et samarbejde med Martin Prassé fra Elite fysioterapi, som laver screeninger/tests for at kunne tilbyde skadesforbyggende screeninger til vores medlemmer. Martin kan udføre to typer af screeninger. Den skadesforebyggende screening og en, der fokuserer på præstationsfremme.

Skadesforebyggelse:

5 test med fokus på de typiske skadesområder; ankler, knæ, ryg og skulder.

Præstationsfremme:

5 test med fokus på eksplosiv kraftudvikling og styrke. Gymnasterne/sjipperne inddeles i grupper af 5 personer og hver gruppe vil tage 1 time at teste.

1 test 200 kr. pr. gymnast ved test i grupper à 5 (1 time)

2 test 325 kr. pr. gymnast ved test i grupper à 5 (2 timer)

1 test 300 kr. pr gymnast ved test af enkeltgymnaster, dvs. det koster 600 kr. pr. gymnast at tage 2 tests.

Vi sender mere information ud omkring datoer for screeninger/tests.